הזמינות הרבה של מדפסות התלת מימד, לצד היכולת לתכנן מוצר במספר שלבים קצרים ולבחון את כדאיותו באמצעות אב טיפוס, מובילה רבים לבחור בשיטת ההדפסה. עם זאת, גם המתודות הקלאסיות ליצירת המודל, כמו תבניות סיליקון, תוכנות מכונת עיבוד שבבי או יציקות אלומיניום לא איבדו מתהילתן ומעניקות יתרונות למתכנני חלק מהמוצרים. נסקור בקצרה את היתרונות והחסרונות של תהליך ייצור מודפס במדפסת תלת מימד.
גימור מעודן למוצרים מדוייקים
כאשר מייצרים מוצרים קטנים ומדויקים להפליא, מדפסות תלת המימד עדיין לוקות מעט בחסר. מדפסות תלת המימד עדיין אינן מסוגלות ליצור הדפסה של טקסטורה מדויקת ברמת חלקי מילימטרים ואינן יכולות ליצור חריצים בגודל ובזווית מבוקשים. לעתים, יכולות הסיבוב על פני צירים בזווית שהוגדרה מראש עדיין תעניק לעיבוד שבבי יתרון משמעותי.
שימוש בחומרי הדפסה שונים תוך שליטה במאפייני החומר
למדפסות תלת המימד יתרון מסויים בהדפסות של מוצרים העשויים מחומרים פלסטיים וכן חלק ממתכות, אך נכון להיום (בשנת 2018) כמות החומרים המשמשים להדפסת המוצר המוגמר עדיין מוגבלת. היכולת לבחור בצורה גמישה את החומרים שמהם יהיה מיוצר האב טיפוס עשויה להשפיע על תכונות המוצר, תכונות כמו עמידות בחום או בקור, עמידות בפני כימיקלים שונים ואף צבעו המדויק של כל חלק. כך, לשיטות הקלאסיות יש עדיין יתרון על פני מדפסות התלת מימד. סביר להניח שבעתיד הלא רחוק מדפסות התלת מימד יתגברו על בעיה זו וניתן יהיה להדפיס במגוון רחב יותר של חומרים.
תכנון עצמי של המוצר בתוכנות תלת מימד
יתרון בולט שיש להדפסת מוצרים בתלת מימד היא היכולת ליצור את המוצר עצמאית בשימוש במדפסת תלת מימד ביתית ובמחשב שעליו מותקנת התוכנה. עבור סטודנטים היוצרים אב טיפוס לצורכי לימודים, או עבור יזמים המעוניינים ליצור בעצמם אב-טיפוס ולשמור עליו כפטנט, לא תידרש חומרה יקרה או ידע בתכנוןCPC על מנת להגיע למוצר מוגמר.
יצירת צורות מורכבות
בתכנון של יצירות מורכבות הדורשות יכולת סיבוב על פני צירים רבים, להדפסת התלת מימד יתרון משמעותי. בעוד שימוש בתבניות מוכנות מראש לכל חלק יוצר מגבלה של צורות תלת מימד ללא חללים קטנים ביניהם ושימוש בעיבוד שבבי ידרוש תכנון מקיף של כל חלק תוך חיבור החלקים ביניהם, מדפסות תלת מימד מסוגלות ליצור מראש את הצורה המורכבת – לעיתים תוך הדפסה אחת בלבד.
לסיכום, לכל אחת משיטות בניית אב הטיפוס יתרונות וחסרונות אותם מוטב להכיר ולהתאים לכל מוצר ומוצר.