מעוניינים לפתח מוצר חדש שעדיין לא קיים או לשפר מוצר קיים עם פונקציונליות חדשה, עיצוב מרהיב או גודל שונה? אין זה משנה באיזו נישה ניצב המוצר שלכם השלבים בפיתוחו יהיו די דומים, החל מהרעיון הכללי ועד לרגע שבו תעשו במוצר זה שימוש בפעם הראשונה. אז מהן אבני הדרך שעובר המוצר בדרך אל הצרכן הסופי?
שלבים עיקריים בפיתוח מוצרים חדשים – הרעיון הכללי
בתחילה, המוצר הוא רעיון. אידיאה אבסטרקטית שבעתיד תהפוך למוצר הסופי. כל אחד מהמוצרים הסובבים אתכם התחיל כך החל מהמנורה שמעליכם, הרצפות או השטיח תחתיכם וכלה בכל אחד מהפריטים הסובבים אתכם בחדר. בשלב זה הרעיון מתחיל לקבל צורה כללית. לעתים המוצר המפותח אינו פיזי אלא תוכנה או פי'צר חדש – כמו למשל הדפדפן הנוכחי בו אתם מביטים כעת על מנת לקרוא את המאמר.
תרשים כללי של ביצוע הרעיון
לאחר שהרעיון הכללי עולה במוחו של ממציאו מתבצעות סקיצות ראשוניות של המוצר. כיצד יראו חלקיו ומרכיביו, מה יהיו הפונקציות השונות שימלא? במידה ומדובר בפיתוח תוכנה נראה לעתים סקיצות גרפיות כלליות של מסכי התוכנה השונים עד לניסיון לייצר גרסה בסיסית של המוצר עצמו. מתרשים כללי מתחיל תהליך אפיון מלא הכולל תוכנית מפורטת כיצד המוצר עצמו יבנה.
אב הטיפוס או Proof of Concept
שלב זה נחשב לאחד הקריטיים בחיי המוצר. הרעיונות הכללים הופכים למודל בסיסי למוצר הסופי. חברות ויזמים המעוניינים לגייס ממון לפיתוח המוצר יכולים לעשות שימוש בגרסה ראשונית שלו על מנת להציג למשקיעים או לקוחות פוטנציאליים את היתרונות של המוצר החדש או גרסה מתקדמת של מוצר קודם. לאחר בחינה מעמיקה של סיכוי הצלחת המוצר ושיפורים נוספים המוצר עובר לגרסתו הסופית – זאת שתגיע בסופו של יום לידי הצרכן.
השלב האחרון – ייצור תעשייתי או גרסה להפצה
בשלב האחרון, לאחר שהאב טיפוס עבר שינויים והתאמות אחרונות ונמצא מתאים לשימוש – המוצר עובר לייצור תעשייתי בגרסתו הסופית ועובר בקרת איכות. משם – הוא מתחיל את דרכו ללקוחות בערוצי השיווק השונים.