אבטיפוס הצגת המוצר בפני משקיעיםלכל יזם וממציא ישנו חזון מסוים עבור המוצר אותו מעוניין לפתח. הדרך לפיתוח המוצר, משלב החזון על הנייר, ועד לשלב הייצור ההמוני ושיווק לקהל היעד, היא ארוכה ומכילה שלבים רבים. אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך הינו שלב יצירת אבטיפוס למוצר המוגמר. זהו בעצם דגם מושלם של המוצר, אותו ניתן להציג למשקיעים פוטנציאליים.

דגמים שונים עבור מטרות שונות

ישנם מספר סוגים של דגמי אבטיפוס שניתן להשתמש בהם. סוג אחד, שהוא השלב ההתחלתי והחשוב ביותר, הינו אבטיפוס התכנותי, הבוחן את יכולות המוצר למלא את ייעודו. אבטיפוס כזה מציג למשקיעים את הטכנולוגיה של המוצר, ואין בו דגש על המראה של הדגם, אלא על הפונקציונאליות שלו בלבד. סוג נוסף הוא כזה השם דגש על הפן העיצובי של הדגם, ומאפשר הדמיה של המראה הסופי של המוצרים. אבטיפוס מושלם הוא כזה המשלב את כל ההיבטים יחד ומאפשר לקבל דגם של המוצר לפני שהוא יוצא לייצור המוני.

מטרת הצגת המוצר

ליזמים שונים יכולות להיות מטרות שונות בבואם להכין אבטיפוס להצגה בפני משקיעים ומתעניינים. ייתכן ותרצו למכור את הפטנט לחברה שתייצר אותו, ואז ישנה חשיבות עליונה ליצירה של אבטיפוס מתפקד שנערכו עליו כל הבדיקות האפשריות, שמוכיחות כי הוא מוכן לצאת לשוק. ייתכן ותרצו לגייס השקעה שתיתן לכם את היכולת הכלכלית לפתח את המוצר, ורק לאחר מכן תוכלו למכור אותו לחברה שתמשיך לשלב הייצור. אופציה נוספת, היא ללכת בעצמכם כל הדרך ולגייס משקיע שבאמצעותו תוכלו להקים חברה ולייצר באופן המוני. במצב כזה, כדאי להציג דגם שיאפשר למשקיע הבנה מלאה ויראה טוב ומושקע מבחינה עיצובית.

להשקיע בשלב התכנון

בשוק העסקי ישנם שלבים רבים וחשובים בדרך להגשמת החלום שלכם, שלבים כגון מיתוג עסקי של הפנטנט כדי להגיע לרווחים המתבקשים הוא שלב עסקי חשוב אך כמובן שלב יצירת דגם האבטיפוס הינו ללא ספק השלב החשוב ביותר בתהליך. אם תבחרו נכון ותשקיעו בשלב זה, תקבלו דגם איכותי ומושלם, שיגדיל בצורה משמעותית את הסיכוי שלכם לגייס כסף להשקעה בפיתוח ולהמשך העבודה שלכם. הדגם הנכון יוכל לתת לכם שקט נפשי וכסף רב לפיתוח החלום שלכם