אנו נוטים לקבל בתור מובן מאליו כל מוצר שרק מחכה עבורנו לרכישה- את המרכב שלו, המרקם, המראה וכמובן – הפונקציונאליות. אלא, שמאחורי כל מוצר שכזה ולו אף הפשוט ביותר, מושקעות שעות רבות של מחשבה ותכנון מקדים מהיבטים רבים שחשובים לייצור ואף להפצה עצמה. עיצוב תעשייתי הוא המקצוע שמאגד את כל ההיבטים הללו, וכאן נרחיב עליו בהקשר של תכנון מוצר חדש.

הכנה לצרכי ייצור המוניים

כיום ישנה נטייה לייצר בצורה המונית מוצרים שונים, וזאת על מנת למקסם רווחים תוך שמירה על מחיר סופי נמוך יחסית ללקוח. בעולם העיצוב התעשייתי, כאשר מעוניינים לתכנן מוצר חדש, יש להתאימו ראשית כל לאפשרות שאכן יהיה קל ויעיל לייצר אותו להמונים, וזאת באמצעות מכונות אוטומטיות. אנשי מקצוע בתחום יכולים לעזור בתכנון המוצר כך שיהיה עשוי מהרכיבים המתאימים ביותר לצרכי ייצור המוני, ואף יטמיעו בו אלמנטים שיעזרו למכונות לטפל במוצרים לאורך השלבים השונים.

פונקציונאליות השימוש

ומלבד אפשרויות ייצור יעילות, יש צורך גם למקסם את השמישות של המוצר כך שיהיה פונקציונאלי להפליא, קל לשימוש ותפעול ואף אינטואיטיבי ללמידה. במילים אחרות, המעצב התעשייתי צריך לחשוב על הצרכן העתידי בכל פרט ופרט, ולעצב ולתכנן את המוצר בצורה האופטימאלית. לשם כך חברות עיצוב תעשייתי מציעות בניית אבי טיפוס לאחר הדמייה בתוכנת מחשב, ובודקות את המוצר הראשוני תוך ביצוע שינויים נדרשים עוד טרם הייצור.

מיתוג המוצר

כיום כמעט ואין מוצר שלו אין מתחרים דומים, זהים לעיתים בתכונות ובאיכות. אז מדוע שירכשו דווקא את המוצר שלכם ולא אחר? ובכן, עיצוב תעשייתי הינו תחום שלוקח בחשבון גם את הצורך במיתוג המוצר ומנסה להבליט אותו משאר המתחרים. בין היתר יינתן למוצר מראה ייחודי שימתג אותו, לוגו זכיר ואף עיצוב אריזה מרשים שיותאם לתנאי הסביבה של האחסון והשימוש בו.

עיצוב תעשייתי בעידן המודרני

נקודה חשובה נוספת שמתעסק בה תחום העיצוב התעשייתי בימינו, היא בדיקת השמישות של ממשקים ממוחשבים בתכנון מוצרים בסביבת האינטרנט והמחשב.  חשוב להבין כי אנו חיים בעולם בו ממשקים שונים באתרי אינטרנט, תוכנות ואפליקציות ממלאים וסובבים את חיינו והם מהווים מוצר לכל עניין ודבר. לצורך כך המעצב התעשייתי משמש לא אחת גם בתור יועץ בנושא כאשר בין תפקידיו ניתן לציין:

  • ייעוץ לפיתוח אפליקציות – עיצוב, נוחות השימוש, הכוונת משתמש.
  • פיתוח, עיצוב ואפיון אתרי אינטרנט – במיוחד עבור אתרים "כבדים" עתירי מידע ופורטלים.
  • ליווי בפיתוח תוכנות – על מנת שהממשק יהיה מוכוון משתמש באופן הנוח והיעיל ביותר ללמידה, הפנמה ושימוש לאורך זמן.

בסופו של דבר, המעצב התעשייתי חייב להכניס לשיקולי התכנון של כל מוצר חדש גם את האלמנטים התרבותיים הקשורים ללקוחות שאמורים להשתמש במוצר, ומהו המניע הרגשי לשימוש בו אצלם. לצורך התאמה זו כל תהליך עיצוב תעשייתי משלב אלמנטים של הנדסה (שרטוט, חומרים, פיזיקה, חשמל), ארגונומיה, אדריכלות, אומנות, אנתרופולוגיה ואף סוציולוגיה כחלק בלתי נפרד מתכנון של מוצר חדש.